lördag 8 november 2014

Herre, gör mej liten, ringa




1. Jesus, gör mej liten, ringa,
gör mej ödmjuk såsom du.
Ack, du ser att mycket högmod
hemligt bor hos mej ännu.
Övervinn det med din kärlek,
att i tankar och i ord
blott en ödmjuk, stilla anda
mer och mer hos mej blir spord.

2. Må jag aldrig om mej tänka

högre, Herre, än jag bör.
Har du givit någon gåva
vare äran din därför.
Må jag varje gåva bära
som ett dyrbart lån från dej,
tills du själv, när dej behagar,
kräver den igen av mej.

3. Ja, o Jesus, gör mej ringa,

på vad väg det måste ske.
Håll mej alltid tätt vid korset,
där du mej all nåd vill ge.
Göm mej undan allt som dårar
med en falsk, bedräglig glans.
Högre än all jordens ära
akte jag din törnekrans!

4. O så låt mej i din skola

dag från dag i lydnad gå.
Lär mej dina bud och stadgar,
lär mej rätt din väg förstå.
Gör mej liten, gör mej ringa,
och bli du min enda ro,
så att Jesus, du för alltid
själv hos mej må kunna bo!

Text: Lina Sandell 1888 (56 år)

Musik: Folkmelodi, upptecknad av Jonas Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar