fredag 31 oktober 2014

Käpphästryttaren

Även andra sidor av livet intresserade Jonas Andersson i Ölsund. Följande komposition "Käpphästryttaren" (där även texten eventuellt är av Jonas) är ett gott exempel på det!




Hopp!
Hopp!
Jag är en riddersman,
med svärdet vid min sida
jag drager ut att strida.
Med spjut i hand
och sköld på arm
- och hjältemodet i min barm.

De bläckskrivna originalnoterna är kompletterade med diverse blyertskladd. "Ändringarna föreslagna af Alb. Lindström" heter det i marginalen, man inte kan jag se ändringsförslagen som förbättringar. Därför har jag behållit Jonas´ ursprungliga intentioner.

(Generationskamraten och organisten i Jakobs kyrka Albert Lindström levde 1853-1935 och är idag kanske mest känd för melodin till Jag kan icke räkna dem alla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar